AholdDelhaize_logo

Fusie met Delhaize

In 1887 kreeg de jonge Albert Heijn bij zijn bruiloft de kruidenierszaak in Oostzaan als huwelijkscadeau van zijn vader. Albert breidde het aantal vestigingen snel uit. Het bedrijf kende een uitbundige groei, zozeer zelfs dat het in 1948 naar de beurs ging, De naam werd in 1973 veranderd in Ahold. Door trouw te blijven aan het originele motto “goedkoop genoeg voor de man op straat en goed genoeg voor de miljonair” is Ahold uitgegroeid tot de grootste retailer van Nederland en actief in zowel Europa als Amerika. Onder Ahold vallen ook de winkelketens Etos, Gall&Gall, de XL supermarkten en het thuisbezorgbedrijf Albert. Daarnaast is Ahold met Bol.com op het internet actief. Dankzij de fusie met Delhaize, die op 26 juli 2016 officieel werd gestart, praten we nu over een gigantische retailer die meer dan 50 miljoen klanten per week bedient.

Solide basis

Als we de cijfers van beide bedrijven over 2015 bekijken wordt duidelijk dat er door de vele synergievoordelen een zeer groot potentieel bestaat voor verdere winstgroei. Bij een omzet van ruim €38 miljard wist Ahold een winst van €875 miljoen te behalen. Het eigen vermogen van €5,6 miljard op een balanstotaal van bijna €16 miljard biedt een zeer solide basis mocht het even wat minder gaan. De koers-/winstverhouding:van meer dan 19 en een winst per aandeel van €1,02 zijn eveneens mooie cijfers om te kunnen overleggen. Hoewel het concern met Bol.com ook volop mee profiteert van de explosieve groei die het winkelen op internet doormaakt, viel de nettowinst bij dit bedrijf nog enigszins tegen. De verwachting is echter dat dit in de nabije toekomst zeker goed zal komen omdat Ahold grote investeringen doet in de online marketing. Delhaize wist met 150.000 werknemers verspreid over circa 3400 vestigingen een omzet van meer dan €21 miljard te realiseren. In Europa is het bedrijf, naast België, actief in Luxemburg, Griekenland, Roemenië en Servië. Het heeft ook vestigingen in Indonesië.

Hoge verwachtingen

Het nieuwe concern verschaft werk aan meer dan 375.000 mensen en heeft een omzet van meer dan €50 miljard. Men verwacht dat de besparingen kunnen oplopen naar zo’n €500 miljoen per jaar, voornamelijk door een efficiëntere inkoop en logistiek. Het kopen van Ahold Delhaize aandelen past binnen een defensieve strategie omdat de fluctuaties lang niet zo hevig zijn zoals bijvoorbeeld bij de financials. Met een koers van rond de €20 euro is de koers nog ver verwijderd van het oude niveau van rond €50 die het aandeel aan het begin van de eeuw noteerde. In 2003 verloor het aandeel veel van zijn waarde toen bleek dat het bedrijf zijn cijfers niet op orde had. De koers van het aandeel stortte in. Het bedrijf wist zich geheel uit het dal te vechten en realiseerde de afgelopen jaren mooie rendementen. De fusie tussen Ahold en Delhaize werd op de beurs met veel enthousiasme ontvangen en de verwachtingen voor de toekomst zijn hooggespannen. Ahold Delhaize is een aandeel om nauwkeurig in de gaten te houden.

+